miercuri, 2 iulie 2014

Fecale, noroi, praf, epidemii dar şi pitoresc - Bucureștiul la început de secol XIX


Fecale, noroi, praf, epidemii dar şi pitoresc

“La Bucureşti, sub podinele de lemn, cărora băştinaşii le dau numele mai potrivt de “poduri”, sunt nişte canale mari, unde se scurg murdăriile caselor şi care sunt menite să le ducă în râul Dâmboviţa ce trece prin oraş. Abia îşi dau oarecare osteneală pentru ca să ţină deschise diferitele canele şi acumularea murdăriei opreşte adeseori scurgerea ei; câteodată canalele rămân în această stare în anotimpul călduros producând mirosurile cele mai vătămătoare şi producând febre de natură infecţioasă şi malignă, boli la care cei mai mulţi locuitori sunt predispuşi numai din cauza aşezării oraşului.”[1]
           
Imaginea societăţii este prezentată cu mai mult obiectivism am spune noi deoarece ne este redată de către un personaj care nu făcea parte dintre români.  Obiectivismul nu este total deoarece se poate înţelege şi dorinţa celui care descrie de a denigra spre a ridica în slăvi patria lui, oricum, imaginea prezentată de el este una în care coexistă mizeria şi putoarea, microbii şi moartea împreună cu oamenii, oameni care par mai degrabă mişte animale învăţate să suporte starea în care se află şi care nu iau atitudine împotriva nivelului dezastruos în care se află.
Imaginea dezolantă a Bucureștiului este redată de un alt călător străin. Acesta continuă spunând că oraşul cu toate că are şi case frumoase, dacă este privit în întregime este un oraş rău construit care are în componenţa lui multe colibe, autotul spune sărăcăcioase dar nu cred că putem să ne imaginăm o colibă de lux, care întregesc şi desărârşesc statutul de oraş dezastru.
Călătorul vede efortul depus pentru o viață mai bună şi un oraş curat ca fiind foarte mare dar vede acest efort ca nevând nici un folos. Această imagine între încercare şi eşec, străduinţă şi neputinţă  îşi găseşte finalitatea într-o societate scufundată în noroi şi înnecată de praf, formată din indivizi care prin modul în care se comportă dovedesc faptul că iubesc această stare. Această imagine călătorul o redă foarte frumos prin cuvintele:

Cu toate cheltuielile atât de mari ce se fac pentru a fi podite uliţele principale, cei care marg pe jos au totuşi prea puţin folos. Întrucât pe lături nu sunt canale de scurgere, nici trotuare, iar ieşirile de tot felul ale caselor îngustează drumul, ei trebuie pe ploaie, să se bălăcească prin noroiul gros care, adunat de pe uliţele lăturalnice nepodite, pe unde nici nu poţi străbate cu piciorul, mai este sporit şi de mulţimea de trăsuri ce îl târâie pe roţi – astfel că pietonii mai sunt împroşcaţi de-a binelea de trăsuri... În curând însă acel noroi se prefece în colb care, răscolit, se ridică în nori groşi. S-ar crede ă aceasta ar trebui să împiedice mai ales pe doamne a se plimba pe uliţe, dar nu este deloc aşa. Căci duminicile şi sărbătorile, ele se plimbă ore întregi pe uliţa mare în trăsuri, mergând în sus şi în jos până ce roşul şi albul sulemenitelor, întipărit de când în când cu colir natural, nu este acoperit de praf cu un colorit puţin provocator, până ce praful nu împrumută aceleaşi colorit, iar buclele de păr nu sunt prăfuite cu o pulbere gălbuie care, oricum nu răspândeşte un miros de mahala.”[2]
           
Cu siguranţă nu totul este negru mai trebuie să fie şi puţin roz. Aşa că dincolo de tot ceea ce este mizer şi urât, în Principate, sunt şi multe aspecte deosebit de frumoase.
            Astfel că un secretar în serviciul lui Ioan Vodă Caragea, înţelegem ca fiind un scriitor foarte subiectiv deoarece scrierea avea să o dedice angajatorului său, dar dincolo de exagerări cu siguranţă că putem vedea şi părţile frumoase ale Bucureştilor şi Principatelor, descrie capitala munteană ca având livezi înflorite, salcâmi albi deasupra podurilor, case frumoase boiereşti cu porţi puternice şi curţi largi care pe lângă altele au chiar sere în care cresc plante rare.[3]
            Continuă într-un aer de admiraţie spunând că podurile sunt întreţinute bine aproape tot timpul, sunt trei băi turceşti în București dar şi cafenele europene. Ne este prezentat un Bucureşti cu o societate educată care petrece prin grădini, pe lângă mitropolie dar continuă prezentând şi faţa lui neagră, deşi o prezintă deloc accentuat, imagine neagră redată de mahanagii prezenţi în societate.
            Cert este că prin demersul său urmăreşte să critice pe cei care au răspândit în lume o imagine întunecată a oraşului şi implicit a ţării oferind argumente prin care dovedeşte contrariul.[4]
Semnificativ este că Principatele în această epocă sunt compuse din două extreme. O extremă care este redată  de  zbucium datorat epidemiilor, ciumă şi holerei[5] dar şi una în care plimbările, florile şi luxul completează imaginea îmbâxită de mizerie.


[1] Paul Cernovodeanu, coord, Călători Străini despre Ţările Române în sec. al XIX-lea, vol. I, Bucureşti, Editura Academiei Române, 2004, p. 627.
[2] Ibidem, Kosmeli, p. 787-788.
[3] N. Iorga, Istoria românilor prin călători, Bucureşti, Editura Eminescu, 1981, p. 482-483.
[4] Ibidem.
[5] Anghel Manolache coord., Istoria învăţământului din Romania, Bucureşti, Editura didactică şi pedagogică, 1993, p. 24.

Islamul – toleranță zero



Islamul – toleranță zero

Cecenia – cauze ale infernului perpetuu

Iminenta dispariţie a Uniunii Sovietice a reaprins dorinţa pentru independenţă a locuitorilor din Cecenia, dorinţă care a determinat apariţia mişcării pentru independenţă în 1990, mişcare numită Congresul Naţional Cecen.
Boris Elțîn a reacţionat prompt împotriva acestui curent motivând că independenţa Ceceniei nu poate fi recunoscută fiindcă Cecenia nu a fost o entitate independentă în cadrul Uniunii Sovietice, așa cum au fost statele Baltice, cele din Asia Centrală și alte state caucaziene, acceptarea independenţei Ceceniei ar determina alte grupuri etnice  din Federaţia Rusă să lupte pentru independenţă iar din punct  de vedere economic Cecenia era un punct de ramificaţie important în infrastructura Federaţiei Ruse.[1]
Argumentele aduse de Elţîn, tehnica militară a ruşilor, numărul mare al efectivelor militare pe care le avea Federaţia Rusă nu au fost suficiente motive ca cecenii să renunţe la lupta pentru obţinerea independenţei pe calea violenţei. Astfel că pe 6 septembrie 1991, demonstranții Congresului Național al Poporului Cecen au luat cu asalt parlamentul RASS Ceceno-Ingușe şi pe lângă crimele pe care le-au comis au separat Cecenia de Ingușetia şi au declarat independența Ceceniei.
Din 1991 până în 1994 din această regiune au plecat cca. 300 000 persoane şi multe altele au dispărut sau au fost ucise.
În acest context Boris Elţîn a ordonat armatei să-şi mobilizeze forţele şi să recucerească Cecenia. Armata a intrat pe teritoriul Ceceniei pe 10 decembrie 1994.  Subestimând zelul cecenilor armata rusă a suferit pierderi umilitoare.  Abia în luna februarie 1995 armata rusă a reuşit să controleze oraşul Groznîi.
În mod oficial, primul război cecen s-a încheiat prin semnarea acordurilor de la Hasaviurt din 31 august 1996. Dar în ciuda acordurilor de pace, activitățile militare au continuat. În septembrie 1999, aruncarea în aer a unor locuințe rusești a determinat în final armata rusescă să reintre în Cecenia. Astăzi deşi rezistenţa cecenilor este aproape desfiinţată conflictele persistă.
Privind acest tablou violent şi inexplicabil, pentru mulți, suntem de părere că acţiunile principale care au determinat izbucnirea şi menţinerea conflictului sunt pe de o parte superficialitatea Rusiei într-o primă etapă faţă de „politicile din această regiune”, dar pe de altă parte suntem de părere că principala cauză a conflictului e dată zelul locuitorilor animat de credinţa islamică.


[1] Istoria Ceceniei – sursă în format electronic.

Ecumenismul – calea către NICIODATĂ


Ecumenismul – calea către NICIODATĂ

„La început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pâmântul” (Biblia, Genesa 1:1). Pornind de la această propoziţie creştinismul admite lumea ca realitate crată de Dumnezeu, Dumnezeu   care nu are începtut şi nici sfârşit. Cultura indiană admite creaţionismul dar nu-l atribuie lui Dumnezeu ci unei entităţi supreme care „s-a născut prin puterea căldurii” (Istoria lumii în texte, p. 22). Coranul admite creaţionismul dar pus pe seama lui Allah.  Dacă analizăm fiecare teorie în parte ajungem să constatăm argumente din orice parte care conturează şi mai mult deosebirile, schismele în dogme relativ asemănătoare. Dacă mai luăm în considerare şi punctul de vedere ştiinţific cu subdivziunile lui vom constata că nu există cale spre ecumenism chiar dacă unii, printre ei mari teologi, propovăduiesc ecumenismul.
            Sunt de acord cu Samuel P. Huntington care exprimă faptul că deşi economicul continuă să fie important, astăzi, conflictele armate, și nu numai, vor fi motivate în primul rând de elementele de cultură. Cultura fundamentată pe limbă, istorie, obiceiuri dar în mod special pe religie va fi aceea care va apropia şi va depărta naţiunile sau indivizii din naţiuni.
   Deși se înceară o naționalizare inclusiv a islamului, o culturalizare a islamului în funcție de fiecare stat, fapt evident din poziția cancelarului Germaniei şi a preşedintelui Franţei care s-au pronunţat, în mod special conducătorul statului Franţa cu privire la islam că  trebuie ca islamul să fie nu un islam în Franţa ci un islam al Franţei, acest islam naționalizat, ecumenist nu va avea loc. Islamul niciodată nu se va subordona nimănui. Cu alte cuvinte preşedintele lăsa să se înţeleagă că există o singură posibilitate pentru islam în Franţa, islamul subordonat Fraţei, islamul în slujba Franţei nelăsând să se întrevadă vre-un altminteri dar de la vorbe pănâ la fapte mai este mult.  Civilizațiile sunt fundamental diferite – cele creștine de cele islamice.
   Ruptura dintre civilizaţii continuă să se adâncească. Sunt prea evidente deosebirile dintre civilizaţii, religii ca să poată să se accepte. Dar mai mult de atât este faptul că „statul” (statele) din dorinţa de a le domina  pe celealte state  va utiliza orice armă posibilă, inclusiv cultura, limba dar în special religia.
  Niciodată religiosul, în fibra lui, nu se va supune compromisului, ecumenismului deoarece religiosul, parte din el, este legat de transcendent iar această legătură determină acțiunile sale.
  
   Evident unii vor continua să umble sub braț cu mapa ecumenismului dar vor constata, mai devreme sau mai târziu, că drumul lor a fost către niciodată. Problema este că în drumul lor spre niciodată i-au determinat și pe alții să lase garda jos, garda sfințeniei, garda fricii de cel Preaînalt, de Dumnezeu.

marți, 1 iulie 2014

Din Dumnezeul Preaînalt, Creatorul, o creatură a minţilor bolnave de mândrie


Ce este francmasoneria?

Trăim zilele când trebuie să ţinem cont de existenţa francmasoneriei. Dar ce este francmasoneria? Scopul ei? La aceste întrebări voi răspunde prin citate din cartea lui Daniel Beresniak.[1]

„Toţi cei evocaţi în această lucrare, ca şi zecile de mii care nu au putut fi evocaţi, şi-au pus toată energia, toate înaltele însuşiri, în slujba unei cauze  care le îmbrăţişează pe toate: în slujba libertăţii, în slujba neatârnării patriei lor, în slujba păcii şi a fericirii universale. Toţi au contribuit, pe această cale, sub eigida Marelui Arhitect al Universului, la înălţarea Templului Ideal al Umanităţii, azil de pace nu numai pentru ei, ci pentru toţi oamenii”.

„Încununând realizarea neatârnării naţionale, masoneria începe numai decât să militeze pentru acea <<pace eternă>> ... Pentru Templul ideal al Umanităţii”.

„Oprimată de ţari, hăituită de nazişti, persecutată de comunişti, francmasoneria a slujit de ţap ispăşitor fanaticilor de tot felul, naţionalişti, religioşi sau colectivişti. Francmasonii, care propovăduisc unirea în diversitate, încarnează pentru regimurile autocrate şi totalitare demonul subversiunii: sunt ca o sectă, o societate paralelă, un Stat în Stat; agenţi ai imperialismului şi ai burgheziei pentru unii, discopoli ai lui Satan şi ai bolşevicilor pentru alţii”.

Masoneria nu neagă  divinitatea. Însă este evident că acea divinitate nu este Dumnezul Bibliei. Masoneria pune în centru pe om şi principiul „nu stingheri libertatea altuia”. Masoneria, această „reţea universală de fraternitate” are ca scop formarea omului nou prin „tabula rasa: să măturăm toate ideile preconcepute, toate stereotipurile...”.

Francmasonii spun:
„Trebuie să realizăm o proterogeneză[2] a conştiinţei, adică naşterea „mai înainte”, care, în loc să schimbe o certitudine prin altă certitudine, în loc să înlăture Bisericile, inversându-le, în loc să reproducă prin ontogeneză etapele unei filogeneze, să opereze o mutaţie în structurile mentale”.

Scopul reţelei mondiale a francmasonilor nu este de a distruge Biserica prin eradicare. Scopul lor este de a-i reseta, schimba pe credincioşi în timp ce ei cred că sunt parte a Bisericii. Adică, dacă până ieri te închinai Dumnezeului Bibliei în Casa de Rugăciune acum să te închini unui dumnezeu căruia poate să i se închine şi un musulman pentru că nu ai voie să stinghereşti libertatea altuia. Și-au creat propriul dumnezeu după mintea lor și acum vor să-L înlăture pe Dumnezeul Preaînalt revelat pentru a pune în locul Lui  mintea lor că în fapt dumnezeul creat de ei este o născocire sau însuși Diavolul!











[1] Daniel Beresniak, Francmasoneria în Europa de Est, Editura Nemira, Bucureşti, 1994.
[2]  În contextul nostru: Modificare a conştiinţei oamenilor, naţiunilor după placul francmasonilor.

Păgânismul în Casa lui Dumnezeu


Cliometria – Şcoala istorică care analizează cum ar fi fost dacă ar fi fost altfel

„Cliometria procedează prin eliminare şi reconstituire fără elementul eliminat, prin extrapolarea celorlalte date. În speţă, se procedează la eliminarea, retrospectivă, a unui anumit personaj istoric, sau a unui anumit eveniment major al istoriei popoarelor. Ca şi cum nu ar fi fost. Pe urmă se calculează, ...., scenariul probabil la care s-ar fi ajuns, dacă personajul istoric eliminat pe cale ipotetică n-ar fi existat, sau n-ar fi jucat în istorie rolul pe care l-a jucat”.[1]

Spre exemplu:
Ce s-ar fi întâmplat dacă Muhammad în anul 624 era prins şi ucis în timp ce fugea de la Mecca la Medina?
Ce s-ar fi întâmplat dacă Hitler murea în Primul Război Mondial?
Cum ar fi azi în România dacă Ceauşescu nu era ucis în 1989?

Cliometria analizează asemenea ipoteze. Evident este puţin probabil să considerăm că vom intui răspunsul corect. Un fapt este aproape sigur, dacă Eusebiu din Cezareea nu relata acea vedenie pe care Constantin cel Mare a avut-o, fapt puţin probabil, azi, milioane nu ar mai purta cruci la gât, la morminte nu ar mai fi cruci ci probabil nişte pietre, clădirile numite impropiu biserici nu ar mai fi împodobite cu cruci imense ci podoaa ar fi credinţa în Dumnezeul Preaînalt omniprezent, creştinii, probabil că ar arăta prin viaţa lor că sunt urmaşii lui Hristos.
Acesta este un vis frumos. Realitatea dură este că păgânismul a intrat în Casa de Rugăciune, în Casa lui Dumnezeu. Ce este mai grav este că duhul lumii a intrat în inimile multor persoane care se consideră copii ai lui Dumnezeu.


[1] Daniel Beresniak, Francmasoneria în Europa de Est, Editura Nemira, Bucureşti, 1994, p.8.

Nu un sfânt ci un politician cu gura mare şi inima mică – Constantin cel Mare

O definiţie care înceară să reliefeze imaginea acestui împărat şi de la care pornim în analizarea personajului numit Constantin este dată de cuvintele:
„A reinstaurat guvernarea absolutistă în Imperiul Roman, aprofundând reformele iniţiate de predecesorul său, Diocleţian, în domeniile economic, social, politic şi militar. Transformărite realizate au contribuit la centralizarea şi consolidarea aparatului de stat. A susţinut creştinismul, emitând în anul 313 d. Hr. edictul de toleranţă de la Milano şi convocând primul conciliu ecumenic la Niceea în anul 325 d. Hr. Pentru aceste acţiuni a fost canonizat de Biserica Creştină. Transferând capitala Imperiului la Constantinopol, s-a îngrijit în permanenţă de întărirea limes-ului dunărean.”[1]
Cu privire la definiţia citată, dacă este superficială sau nu, ne vom pronunţa atunci când ca o concluzie a prezentului referat vom sublinia principalele caracteristici ale suveranului absolut.

Cronologie[2]:

273 d. Hr. (A.D.) Naşterea lui Constantin la Naissus (27 feb.).
293-305 Constantinus-Cezar, în Apus, în timpul primei Tetrarhii[3], iar Constantin-tribun în Răsărit.
306 Aclamat ca imperator la York, în Britannia (25 iulie).
306-311 Împărat al galiilor în timul celei de a doua Tetrarhii.
312 Campania italiană şi „convertirea” la creştinism – îl înfrânge pe Maxentius la Podul Milvus (28 oct.).
313-314 „Edictul de la Milano” pune capăt persecuţiilor creştinilor, iar Conciliul de la Arles tranşează schisma donatistă.
315 Decennalia la Roma, Arcul lui Constantin şi construirea basilicilor creştine (Sf. Petru).
316-324 Augustul la Dunăre şi „războiul rece” religios cu Licinius.
324 Cruciada din răsărit şi triumful creştinismului – înfrângerea lui Licinius la Chrysopolis (18 sept.).
325 „Edictul cu privire la religie” favorizează creştinismul, iar Conciliul de la Niceea tranşează controversa ariană.
326 Vicennalia în Italia; tragedie dinastică – martea lui Crispus şi a Faustei
326-327 Pelerinajul Elenei în Palestina şi construirea bisericilor din Locurile Sfinte (Sfântul Mormânt şi Naşterea Domnului).
327-330 Campanii în Apus, de-a lungul Rinului şi al Dunării.
330 Consacrarea oraşului Constantinopol (11 mai) – capitală creştină cu palat şi biserici (Hagia Sofia).
330-336 Campanii finale de-a lungul Dunării şi intervenţia împăratului în disputele Bisericii, Tricennalia  în noua capitală.
337 Moartea lui Constantin la Nicomedia (22 mai): înmormântarea în biserica Sfinţii Apostoli din Constantinopol.[4]

            Contextul istoric pre-Milano

Fiul lui Constantinus Chlorus şi al Elenei s-a născut la Nish în jurul anului 280[5] iar de la moartea lui Chlorus este aclamat ca împărat în Britannia – a acceptat titlul de cezar. Sarcina lui era de-a domina Britannia şi Galliile. [6]
A acceptat mâna ficei lui Maximian, Fausta devenind astfel aliatul acestuia împotriva lui Galerius într-o confruntare a patru auguşti: Galerius, Maximian, Constantin, Maxenţiu şi a cezarului Maximinius Daia. Alinaţa Galerius, Maximian, Diocleţian-consul îl declară pe Maxenţiu uzurpator dar cu toate acestea Maximian abdică pentru a doua oară. Constantin este acceptat ca cezar în Occident iar în 310 asediază Massilia în care era socrul său Maximian care în acest context îşi curmă viaţa.
S-au menţinut în lupta pentru puterea supremă: Constantin şi Maxenţiu în Occident, Licinius şi Maximinus Daia în Orient. Teritoriile dominate de Constantin erau Galiile, Hispaniile şi Britannia. Dar nu s-a mulţumit numai cu atât şi cu sprijinul lui Licinius din 310 a promovat legea eredităţii, renunţând pe deplin la ideologia herculiană, pentru a adopta mistica solară apolliniană „Sol Inuictus” şi cu scopul câştigării de partea lui pe adepţii, numeroşi de altfel, mithraismului şi cultului soare. Avea în vedere un imperiu universal.
Fiind cu privirile mereu spre Roma a constatat lipsa mijloacelor de trai a cetăţenilor care a determinat o răscoală populară. Efectele răscoalei fiind şi moartea a circa 6000 de persoane. A urmărit să profite de această situaţie dar şi de numărul mare de creştini, număr care creştea datorită caracterului evanghelistic al creştinismului primar.
A trecut Alpii împreună cu o armată mică dar performantă şi motivată. Confruntarea decisivă cu Maxenţiu a avut loc la 28 octombrie 312 d. Hr., la podul Milvus, la nord de Roma, când cu această ocazie armata lui Maxenţiu a fost zdrobită, Maxenţiu înnecându-se în Tibru - Constantin asumându-şi purpura imperială.
Deşi semnul de pe bendierele sale a fost considerat a fi unul cu o conontaţie creştină, pentru Constantin avea una păgână-magică.
Primit cu urale la Roma, Constantin a distrus statuile şi a desfiinţat cohortele pretoriene. Convocând senatul care  pe vremea lui Maxenţiu fusese abandonat a beneficiat din partea acestuia de titlul de primus Augustus.
După ce l-a ajutat pe Licinius împotriva lui Maximinus Daia, ajutor care a dus la victoria acestora de la Campus Ergenus, Imperiul a fost împărţit între Constantin în Occident şi Licinius în Orient.[7]
            Domnia sa a contribuit la o serie de reforme şi inovaţii.

Reformele

În domeniul militar a organizat o nouă încadrare (magistri, comiti, şefi). Cu precădere a dezvoltat armata de interior, mobilă, comitatul în dauna forţelor de graniţă – modificări făcute înainte de 325.[8] A anulat corpul pretorienilor.
În domeniul administraţiei imperiului la nivel central, a revenit la o autentică monarhie. A adus noutăţi la nivel regional: prefecţii pretoriului au devenit responsabili ai noilor circumscripţii. Caracterul spionajului a fost extins ca să poată obţine informaţii spre a fii pregătit de orice situaţie.
După numele său a numit oraşul care a fost inaugurat la 11 mai 330, oraş care imita Roma – ocupa şapte dealuri era împărţit în 14 sectoare, poseda un for şi avea un Senat.
S-a preocupat  de succesiunea lui desmnând trei cezari.[9]
În domeniul religios – acest împărat care a fost adeptul zeului Soare, apărător al henoteismului lui Apollo[10] a schimbat baza religioasă a Imperiului.
În februarie 313 d. Hr., Constantin şi Licinius s-au întâlnit la Mediolanum, sunt monede şi medalioane care comemorează întâlnirea celor doi auguşti. Pe un medalion din Hispanii, Constantin apare întruchipat ca reprezentându-l pe zeul Sol (soare).
Edictul de la Milano se pare că nu a fost decât o înţelegere între Constantin şi Licinius din care a rezultat o circulară la iniţiativa lui Constantin a cărui mamă era filo creştină.
În primă fază Constantin a promovat toate cultele religioase dându-le libertatea de practicare a religiei. Apoi prin trei scrisori a scutit clericii de impozite şi a promovat remunerearea bănească a eclesiastilor (Eus., 10, 5-7). [11]
Aşadar Constantin a fost un inovator în ce priveşte libertatea deplină a creştinismului în Imperiu.

Caracterizarea personajului

 Era tenace şi curajos, harnic, decis să salveze, să reformeze şi să consolideze Imperiul dar deşi era un om al războiului, unii sunt de părere că „nu avea nimic dintr-un teoretician iar facultăţile sale de conceptualizare se pare că erau foarte limitate. În ciuda unei lungi ședinţe de explicaţii, pastorii care-l sfătuiau nu au ajuns să-l facă să înţeleagă diferenţa care separa ortodoxia de arianism.”[12] S-a deplasat intens în interiorul teritoriilor romane, a combătut fară milă adversarii interni şi externi. S-a străduit să făurească o nouă dinastie, a promovat cu pragmatism unele considerente doctrinare.[13]
Este considerat împreună cu Diocleţian un împărat care a reuşit să repună pe linia de plutire o corabie care se scufunda.[14]
Caracteristicile enumerate mai sus sunt  unele care sunt emise de un iubitor al lui Constantin sau de un istoric obiectiv? De la prima vedere considerăm că prima variantă este potrivită afirmaţiilor amintite mai sus.
Afirm acestea deoarece Constantin este prezentat într-o lumină favorabilă şi aproape că nu intră aici nici măcar o umbră, un fir de negru. Acesta să fie oare Constantin sau numai acesta? Cu siguranţă nu!
Constantin este  un personaj foarte complex, o alcătuire de întuneric şi lumină. Se căsătoreşte ca să obţină favoruri, ştie să simtă fluxul evenimentelor, nemulţumirea care domina la Roma. Este un comandant de armată iscusit, faptul că nu cu o mare armată a reuşit să obţină purpura imperială, libertatea pe care a acordat-o tuturor religiilor dar şi altele îl vor determina pe istoric că spună numai vorbe alese despre Constantin şi să-l numească „cel Mare”.
Dar nu numai acesta este Constantin. Din acţiunea pe care o întreprinde împotriva socrului său – politic una foarte corectă – face dovadă că urmărea cu orice preţ puterea.  Faptul că socrul se sinucide în Massilia asediată de armata lui Constantin, lasă să se înţeleagă nu numai abilitatea lui Constantin de comandant ci şi că acesta era un om crud, fapt evident în uciderea unui fiu şi a soţiei, iar din acest considerent socrul nu vedea posibilitatea iertări din partea ginerelui său şi  a apelat la „un act de curaj” pentru a nu-i oferi lui Constantin bucuria de a-l ucide.
Dacă în această interpretare cu privire la caracterul lui Constantin putem să „înflorim” deoarece privim dintr-o perspectivă umană deci afectată de subiectivism, cu siguranţă nu avem această tendinţă când afirmăm că el a legalizat creştinismul numai datorită numărului mare al adepților şi nu datorită dorinţei lui de-a deveni creştin. A dorit să-i aibă de partea lui şi pe creştini, care erau numeroşi la Roma. De astfel el nu a tolerat numai creştinismul, cum se consideră astăzi de către unii, ci aşa cum scrie Eugen Cizek „libertatea absolută a tuturor cultelor constituia o inovaţie”[15], a acordat libertate tuturor formelor religioase.
Este corectă părerea istoricilor, care spun „deşi a apărat şi legiferat creştinismul nu se ştie dacă a sfârşit prin a înţelege clar ce anume însemna ortodoxia. Mulţi comentatori se îndoiesc de faptul că a ajuns să înţeleagă limpede acest lucru. Totuşi, era sfătuit de papa Miltiade şi de Ossius de Cordoba, un bogat creştin cultivat. Nu s-a botezat decât pe patul de moarte, ceea ce în epocă nu prezenta un caracter extraordinar, numai că a fost botezat de un pastor arian.”[16]
Marele Constantin nu a legelizat creştinismul în primă fază – el a acordat libertate religioasă care garanta că nici un cult religios nu mai putea fi persecutat. El nu şi-a asumat creştinismul ci a lăsat să se înţeleagă cumva că este de partea tuturor:
Este adevărat că, intrat în Roma, Constantin nu a mers pe Capitoliu. Însă el era adeptul unui monoteism solar. De altfel, cu prilejul decenaliilor din 315 d. C., când s-au celebrat 10 ani de la proclamarea lui Constantin ca împărat, pe arcul triumfal, ridicat la Roma, Constantin apare cu o coroană de raze pe creştet, ca ocrotit şi reprezentant  pe pământ al lui Sol Inuictus. Inscripţia aceluiaşi arc triumfal nu menţionează nici pe Sol şi nici pe Dumnezeu, ci numai „divinitatea”, diuinitas” , substanţa divină supremă, preconizată de neoplatonicieni.”[17]
El s-a implicat în viaţa Bisericii creştine, fără a fi creştin la fel cum se implica în viaţa tuturor comunităţilor religioase din Imperiu.[18]
Constantin voia pace cu orice preţ în Imperiu ca să poată se se ocupă cu eficacitate de problemele care veneau din exterior. Astfel că a reuşit, lăsând libertate religiilor, să facă faţă cu mare succes francilor şi alamanilor în 313.  Căpeteniile care au fost prinse şi luptărorii au fost daţi pradă fiarelor în amfiteatrele romane – act contrar eticii creştine. [19]
A construit un pod peste Rin ca să poate să facă incursiuni.  A pregătit o formă de cruciadă împotriva perşilor la care urmau să participe şi episcopi.[20]
În 313-314 d. H, a refăcut împreună cu Licinius fortificaţiile Adamclisi. În 315 i-a respins pe goţii care pătrunseră în imperiu, în 322 a zdrobit pe iazygi (sarmaţi de vest) care atacaseră Pannonia. În 328 a constuit un pod peste Dunăre la Sucidava şi a ridicat cetatea Daphne. În 332 d.C. a înfrânt pe goţi care au pierdut în jur  la 100 000 de oameni.[21]
Toate aceste acţiuni ale lui Constantin lasă să se înţeleagă că urmărea consolidarea şi extinderea Imperiului iar pentru împlinirea acestui scop a întreprins o serie de reforme şi ivovaţii interne.
Politica dusă de Licinius în calitate de păgân convins împotriva creştinilor din Orient, restricţiile pe care le-a impus creştinilor începând cu accesul la curtea imperianlă, comandamente militare şi administraţia centrală, tolerând acţiuni de pedepsire împotriva urmașilor lui Hristos, interzicând întrunirile sinoadelor Bisericii şi scoţând în afara oraşelor posibilitatea de-a celebra creştinismul[22], probabil au contribuit la migrarea unui mare număr de creştini din Orient spre Occident şi odată cu această migrare, deşi nu avem statistici demografiece, numărul creştinilor din Occident a devenit consistent – majoritar dacă ţinem cont şi că în cei peste 10 ani de libertate creştinismul s-a răspândit şi a luat amploare.
Privind spre acestă situaţie „sfântul” Constantin care a ştiut mereu să profite de starea evenimentelor a lansat o nouă campanie împotriva lui Licinius care a dus la un război. Războiul a fost câştigat de Constantin care în primă fază i-a cruţat pe Licinius şi Martianus dar pe urmă i-a executat.[23]
Începând cu acest moment Constantin este suveran unic al Imperiului. Face din acestă calitate acţiuni favorabile creştinismului. Pretutindeni a desemnat creştini în funcţiile înalte, funcţionarilor păgâni li s-a interzis să mai sacrifice zeilor dar puteau să-şi practice religia cu mai multă moderaţie, a intervenit în gestionarea problemelor Bisericii scindată de problema arianismului.
Cu siguranţă că după victoria împotriva lui Licinius ceva în mentalitatea lui Constantin cu privire la creştinism s-a schimbat apropiindu-se şi mai mult de acest curent dar nu putem crede că apropierea de creştinism s-a datorat înţelegerii dogmei ci tot din considerente politice, spunem acestea deoarece el nu a fost botezat decât în ultimele momente ale vieţii sale, iar acest act a fost săvârşit de către un eretic, un preot arian.
Astfel că şi construirea Constantinopolului de către Constantin poate fi privită tot o acţiune politică filocreştină care împreună alte acţiuni a dus la lansarea procesului de creştinare a Imperiului  deşi Constantin nu a intenţionat numai acest fapt ci şi acela de a-şi crea o capitală potrivit voinţei lui, asemeni Romei dar diferită în acelaş timp – care era favorabilă creşninismului dar nu creştină.

Concluzii

„Sfântul” Constantin nu este aşa de sfânt pe cât a fost de avid de putere. Este adevărat că a reinstaurat guvernarea absolutistă şi a reformat domeniul economic, social, politic şi militar că a susţinut creştinismul – toate aceste aspecte punctate cu privire la imaginea lui Constantin sunt corecte dar nu sunt numai acestea. Lista poate continua cu menţionările că a fost un adevărat om politic ştiind să atragă de partea lui cea mai unită categorie din Imperiu pe care avea s-o „scindeze” fără voia lui prin construirea Constatinopolului. 
Dar dincolo de acestea activităţi generale care lasă impresia chiar de „împărat umanist” Constatin a fost omul crud care a recurs imediat la uciderea oricărei persoane care nu intra în tiparele lui neţinând cont de morala creştină, de legătura de sănge sau de ajutorul oferit de către cel pe care urma să-l ucidă.
Astfel că acest „sfânt”, Constantin – care reprezintă o imagine a purităţii pentru mulți cu toate că nu este,  a avut potrivit lui Eusebiu din Nicomedia revelaţii[1], de la care păstrăm în mod greșit crucea ca simbol al creştinismului – moral, nu a fost diferit de alţi suverani romani prin cruzime, viclenie, mândrie însă inovaţiile, reformele ne determină să fim conștienți că el prin complexitatea caracteristicilor sale a  determinat  încă 1700 de ani de existenţă a impactului roman în mentalitatea, societatea, politica internaţională şi inclusiv în biserică.


[1] ***Dicţionar de Istorie, Chişinău, Editura Civitas, 2007, p. 116.
[2] Deşi nu este exprimată în tremeni fideli – pentru a avea imaginea de ansamblu asupra activităţii împăratului Constantin am ales să o redăm.
[3] Sistem politic  potrivit căruia administrarea Imperiului Roman era împărțită în patru părți, cu patru conducători.
[4] Charles Matson Odahl, Constantin şi Imperiul Creştin, Bucureşti, Editura All, 2006, p. 15.
[5] Ibidem.
[6] Eugen Cizek, Istoria Romei, Bucureşti, Editura Paideia, 2002, p. 529.
[7] Eugen Cizek, op. cit., p. 529.
[8] Charles Matson Odahl, op. cit., p.  400.
[9] Ibid., 401
[10] Ibidem..
[11] Eugen Cizek, op. cit., p. 532.
[12] Charles Matson Odahl, op. cit., p. 399.
[13] Eugen Cizek, op. cit., pp. 530-531.
[14] Philip Matyszak, Duşmanii Romei de la Hanibal la Attila, Bucureşti, Editura All, 2008, p. 213.
[15] Eugen Cizek, op. cit., p. 532.
[16] Ibidem.
[17] Ibidem.
[18] Ibid., p. 533.
[19] Eugen Cizek, op. cit., p. 533.
[20] Ibidem.
[21] Ibidem..
[22] Ibidem.
[23] Ibidem.
[24] Adam, Hart-Davis, Istoria, Bucureşti, Editura Rao, 2007, p.149.

Nu un sfânt ci un politician cu gura mare şi inima mică – Constantin cel Mare

Nu un sfânt ci un politician cu gura mare şi inima mică  – Constantin cel Mare


„Sfântul” Constantin nu a fost un sfânt ci un avid de putere. Este adevărat că a reinstaurat guvernarea absolutistă şi a reformat domeniul economic, social, politic şi militar că a susţinut creştinismul – toate aceste aspecte punctate cu privire la imaginea lui Constantin sunt corecte dar nu sunt numai acestea. Lista poate continua cu menţionările că a fost un adevărat om politic ştiind să atragă de partea lui cea mai unită categorie din Imperiu pe care avea s-o „scindeze” fără voia lui prin construirea Constatinopolului.
Dar dincolo de acestea activităţi generale care lasă impresia chiar de „împărat umanist”, Constatin a fost omul crud care a recurs imediat la uciderea oricărei persoane care nu intra în tiparele lui neţinând cont de morala creştină, de legătura de sânge sau de ajutorul oferit de către cel pe care urma să-l ucidă.
Astfel că acest „sfânt”, Constantin – care reprezintă o imagine a purităţii pentru mulți cu toate că nu este,  a avut potrivit lui Eusebiu din Nicomedia revelaţii[1], de la care păstrăm în mod greșit crucea ca simbol al creştinismului – moral, nu a fost diferit de alţi suverani romani prin cruzime, viclenie, mândrie însă inovaţiile, reformele ne determină să fim conștienți că el prin complexitatea caracteristicilor sale a  determinat  încă 1700 de ani de existenţă a impactului roman în mentalitatea, societatea, politica internaţională şi inclusiv în biserică.

[1] Adam, Hart-Davis, Istoria, Bucureşti, Editura Rao, 2007, p.149.

P.S. Materialul care m-a determinat să emit aceste concluzii îl voi posta în continuare.

luni, 30 iunie 2014

Vai de cei ce numesc răul bine ...

Ce este bine? Ce este normal? Ce este bun? Voia lui Dumnezeu revelată în Biblie!

  Din dragoste pentru imagine, poziție, prieteni .... unii aleg să-și sacrifice relația cu Dumnezeul Preaînalt numind răul bine. Alții din teama de a nu-i deranja pe cei care greșesc catastrofal sau fiind sub imperiul fricii că ar putea să-și piardă funcțiile aleg să se pună rău cu Dumnezeu.

Este așa de greu de înțeles ceea ce spunea Domnul Isus Hristos? 

  Nu temeţi de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide sufletul; ci temeţi-vă mai degrabă de Cel ce poate să piardă şi sufletul şi trupul în gheenă.        Matei 10:28

  Căci de oricine se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, se va ruşina şi Fiul omului de el, când va veni în slava Sa şi a Tatălui şi a sfinţilor îngeri.          Luca 9:26
 
 Cei care numesc răul bine se luptă cu Dumnezeu. Este incredibil. Nu pot să-mi imaginez scena în care firul de praf orbit de mândrie se luptă cu Dumnezeul Preaînalt ... dar .... pot să strig VAI.

  Să ne întoarcem cu pocăință la Dumnezeu, să acceptăm Adevărul și să luptăm pentru Adevăr!

De ce nu este crucea simbolul creștinismului?

poză de la www. doxologia.ro
1. Argumentul teologic. Crucea lui Hristos nu este obiectul torturii. Crucea reprezintă actul prin care Hristos a renunțat la slava cerească, întruparea, viața pământească trăită imaculat cu toate ispitele, greutățile și provocările ei, rolurile de preot și jertfa pe care le-a îndeplinit simultan ca să ne mântuiască. Crucea creștinului, pe care Hristos îl chemă să și-o ia în fiecare zi, este "pironirea" firii pământeşti ca să nu mai asculte de ea, "uciderea" glasului  firii pământeşti, a voinţei păcătoase şi  ascultarea de Voia lui Hristos! Crucea nu este un obiect!
2. Argumentul etimologic. Stauros din Noul Testament nu este tradus numai prin cruce ci și prin par, stâlp înfipt în pământ sau cruce în forma literei T. Imaginarul actual al crucii se datorează tradiției creștine care târziu, începând cu secolul IV, a introdus și sensul actual. Crucea pe care a fost răstignit Domnul Isus Hristos nu a avut forma adoptată de contemporanii noştrii, cruce pe care o pun "creştinii" azi în unele Case de Rugăciune!
3. Argumentul istoric. Eusebiu de Cezareea este cel care a relatat viziunea lui Constantin cel Mare, un împărat crud, viclean și mândru. Nu putem avea încredere în vedenia pe care a avut-o cu semnul crucii deoarece politicianul abil Constantin cel Mare nu a fost niciodată creștin cu acte în regulă – după crime comise şi între membrii familiei a fost botezat pe patul de moarte de un preot arian. Până la Constantin nu crucea era simbolul, Biserica Primară prin ea însăși era reprezentarea lui Hristos în lume - "Voi sunteţi lumina lumii". ÎN NOUL TESTAMENT DUHUL SFÂNT, RĂMÂNEREA IN CUVÂNT SUNT SEMNUL CREŞTINISMULUI!
4. Reprezentarea creștinismului este însăși creștinul duhovnicesc  în relație cu ceilalți creștini, nicidecum separat, unde se prezintă Hristos.
5. Forma fără fond la care s-a ajuns. Se închină obiectului nu lui Hristos, se confundă obiectul cu Cel care a suferit pe El și apoi se străduiesc să strice Cuvântul ca să scoată argumente pentru a-și justifica abaterea.

    CRUCEA ESTE UN OBIECT PĂGÂN.  LA FEL PUTEM SA NE PUNEM CA SIMBOL SULIȚA,  PIROANELE,  PE IUDA VÂNZĂTORUL ETC.
   NU! NU CRUCEA ESTE SIMBOLUL,  PREZENŢA LUI HRISTOS PRIN DUHUL SFÂNT ÎN BISERICA TRĂITOARE A EVANGHELIEI ESTE IDENTITATEA CREȘTINILOR ÎN LUME, creștinii nu au nevoie de simboluri, ei se hrănesc cu realități!
                                     Creştini, la Scripturi!